16 مه 2022- محققان، با تجزیه و تحلیل داده های سلامت بیش از 11000 نفر، فشار خون بالا یا سفتی شریانی را به عنوان یک عامل بهتر برای پیش‌بینی‌ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده بررسی نمودند. نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش سفتی شریانی در افراد بالغ، بدون در نظر گرفتن وضعیت فشار خون بالا، هنگامی که به عوامل خطر استاندارد اضافه شود، نشان دهنده ی خطر بیشتر برای ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد. بهمین دلیل محققان خواستار تحقیقات بیشتر برای تعیین ارتباط بین دیابت نوع 2، فشار خون بالا و سفتی شریانی و ارائه بینشی در مورد استراتژی های پیشگیرانه در آینده برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شدند.

بر اساس تحقیقات جدیدی که درمجله انجمن قلب آمریکا "Hypertension"، منتشر شد، سفتی شریانی نسبت به فشار خون، پیش‌بینی‌کننده ی بهتری برای خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده بود و بالاترین خطر ابتلا به دیابت در افرادی گزارش شد که ترکیبی از فشار خون بالا و شریان‌های سفت‌تر داشتند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری­های ایالات متحده، بیش از 37 میلیون نفر در ایالات متحده در سال 2019 به دیابت مبتلا بودند که از این تعداد، تقریباً 90 تا 95 درصد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند. شیوع این بیماری در ایالات متحده به دلیل سبک زندگی ناسالم و پیری جمعیت، همچنان در حال افزایش است. دیابت نوع 2 می تواند منجر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته مغزی و مرگ زودرس شود.

دکتر آنکسین وانگ، نویسنده ی ارشد این مطالعه و محقق مرکز ملی تحقیقات بالینی چین برای بیماری های عصبی در بیمارستان تیانتان پکن، گفت: شناسایی افراد در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 بسیار مهم است، زیرا مداخله زودهنگام می تواند به جلوگیری از شروع و کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که فشار خون بالا یا هایپرتنشن، یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است. سفتی شریان، یک یافته ی رایج در افراد مبتلا به فشار خون بالا است و همچنین با مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

دکتر وانگ گفت: از آنجایی که ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا سفتی شریانی بیشتر است، ما می خواستیم بدانیم که کدام یک از این عوامل ممکن است در پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده موثرتر باشند.

محققان داده‌های سلامتی 11156 شرکت‌کننده در مطالعه Kailuan را بررسی کردند. این یک مطالعه آینده‌نگر در حال انجام روی بیش از 100000 بزرگسال 18 تا 98 ساله در تانگشان، چین است که در سال 2006 آغاز شده است و بزرگسالان را در 11 بیمارستان در جامعه Kailuan ردیابی می کند. در این مطالعه اندازه گیری فشار خون در حالت استراحت و نمونه ی خون ناشتا هر دو سال یکبار گرفته می شود و از سال 2010 اندازه گیری سفتی دیواره شریان به این اندازه گیری­ها اضافه شد. سفتی دیواره شریان با استفاده از سرعت موج نبض بازویی و مچ پا محاسبه شد، در این روش استاندارد از کاف فشار خون که بر روی بازو و مچ پای شرکت‌کننده بسته می شود، برای اندازه‌گیری سرعت حرکت امواج فشار به رگ‌های خونی انتهای اندام ها استفاده می گردد.

در این مطالعه، فشار خون 140 / 90 میلی‌متر جیوه یا بیشتر در حالت استراحت، به عنوان معیار فشار خون بالا، در نظر گرفته شد، که هم با دستورالعمل‌های چینی 2018 برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا و هم با دستورالعمل‌های انجمن بین‌المللی فشار خون بالا در سال 2020 مطابقت دارد. بر اساس دستورالعمل انجمن قلب آمریکا که در سال 2017 منتشر گردید، فشار خون 130 میلی‌متر جیوه / 80 میلی‌متر جیوه یا بالاتر به عنوان فشار خون بالا در نظر گرفته می شود.

محققان، معیار ابتلا به دیابت نوع 2 را سطح قند خون ناشتا مساوی یا بیش از 7.0میلی مول بر لیتر، یا تشخیص پزشک بر اساس گزارش بیمار از مصرف داروهای ضد دیابت تعیین کردند.

تا سال 2017، شش سال پس از شروع ردیابی گروه، تقریباً 7 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند. این تجزیه و تحلیل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در میان افرادی با موارد زیر مقایسه کرد: 1) عملکرد عروقی ایده آل،-که به عنوان فشار خون طبیعی تعریف می شود- و شریان هایی با مقادیر سفتی نرمال، 2) فشار خون طبیعی با شریان های سفت تر.، 3) فشار خون بالا و عروق طبیعی، و 4) فشار خون بالا با عروق سفت تر.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که:

·        در مقایسه با گروهی که عملکرد عروقی ایده آل داشتند، شرکت کنندگان در این مطالعه که سفتی شریانی بالا به همراه فشار خون بالا داشتند، بالاترین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را داشتند.

·        خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد با فشار خون طبیعی و شریان های سفت تر نیز در مقایسه با گروهی که عملکرد عروقی ایده آل داشتند، بیشتر بود.

·         شرکت کنندگان با فشار خون بالا و سفتی شریان طبیعی، کمترین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را داشتند.

دکتر وانگ گفت: ما شگفت‌زده شدیم که متوجه شدیم افرادی که دچار سفتی شریانی می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، خواه فشار خون بالا داشته باشند یا نداشته باشند. این نتایج شواهد محکمی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد اندازه‌گیری سفتی شریان ممکن است پیش‌بینی‌کننده ی بهتری نسبت به فشار خون در تعیین خطر آینده دیابت نوع 2 در یک فرد، باشد.

این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که ترکیب فشار خون بالا و عروق سفت تر در مردان بیشتر است، همچنین نشان داد که در بین افراد مسن تر، شاخص توده ی بدنی (BMI) و ضربان قلب بالاتر است و این افراد بیشتر سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را گزارش کردند. همچنین سطح گلوکز و کلسترول خون ناشتای افراد مبتلا به سفتی شریانی بیشتر، در مقایسه با شرکت کنندگانی که سفتی شریانی نداشتند، بالاتر بود. علاوه بر این، محققان دریافتند که تنظیم تجزیه و تحلیل برای شاخص توده ی بدنی، ارتباط بین سفتی شریان و دیابت نوع 2 را تغییر نمی دهد.

دکتر وانگ افزود: این یافته‌ها بینش جدیدی در مورد پیشگیری از دیابت نوع 2 ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد تشخیص زودهنگام و درمان فشار خون بالا و سفتی شریانی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

دکتر وانگ، افزود: مطالعات بیشتری برای بررسی بیشتر مکانیسم های زمینه ای درگیر در ارتباط با سفتی شریان، فشار خون بالا و خطر دیابت نوع 2 و تعیین محدوده ی بهینه ی ضخامت شریان و فشار خون برای پیشگیری از دیابت نوع 2 مورد نیاز است.

به گفته ی انجمن قلب آمریکا، چندین عامل خطر قابل اصلاح برای دیابت نوع 2 وجود دارد که با انتخاب های سبک زندگی سالم مرتبط هستند که به دستیابی به سلامت قلب کمک می کند: فعالیت بدنی، مدیریت کلسترول و فشار خون بالا، رژیم غذایی مناسب، سیگار نکشیدن، کاهش استرس، حفظ برنامه خواب مناسب و وزن بدن سالم.

دکتر ادواردو سانچز، مسئول ارشد پزشکی انجمن قلب آمریکا برای پیشگیری، همچنین مدیر بالینی ابتکار Know Diabetes by Heart، که یک ابتکار مشترک بین انجمن قلب آمریکا و انجمن دیابت آمریکا است که به ارتباط بین دیابت و بیماری های قلبی عروقی می پردازد، گفت: این یافته که سفتی شریان، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد، از اطلاعات قبلی ما در مورد بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع 2 حمایت می کند. ما مشتاقانه منتظر تحقیقات آتی در مورد مکانیسم های بین ارتباط سفتی شریان و خطر دیابت نوع 2 هستیم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220516081712.htm